Portret van de dames

Drie generaties gastvrouwschap

Geesje de Jonge is vroeger begonnen met het verhuren van kamers (zelfs die van haar kinderen). In begin jaren zestig toen het toerisme opkwam in Giethoorn, zag je meer van dit soort ontwikkelingen: met elkaar eten wat de pot schaft en als gast echt onderdeel zijn van het gezinsleven. De film Fanfare (regisseur Bert Haanstra) die eind jaren vijftig speelde, heeft de toeristische aantrekkingskracht van Giethoorn versterkt. Opa de Jonge had een aannemersbedrijf en oma wilde ook graag ondernemen. Er kwam behoefte aan groei en opa ging bijbouwen. Dat was de eerste stap van een bed & breakfast met koud stromend water naar een pension met op iedere kamer een eigen wastafel met warm- en koud stromend water. Iedereen at mee ‘s avonds en Geesje entertainde de gasten vanuit allerlei windstreken zonder kennis van taal en met alleen een paar jaar basisschool op zak.

De oudste dochter Roelie de Jonge had al snel in de gaten dat de Horeca wel erg leuk was, zij hielp in het hotel en haalde haar restaurant- en ondernemerspapieren. Er werd een nieuwe verbouwing gedaan tuinkamer, hotelkamers en groot terras aan het water toen Roelie de zaak van haar moeder overnam. Ze ontwikkelde meerdaagse arrangementen voor gasten met een boot, diner overnachting etc. en een nieuw tijdperk brak aan.

Haar dochter Gabriella, wel met een andere achternaam werkte al vanaf jonge leeftijd mee in het hotel. Ze verkocht zelf streekproducten aan de kant van de weg, gaf gasten rondleidingen, vaarde menig rondje met gasten, hielp in de keuken. En ging zoals bijna verwacht Hotel Management School doen in Leeuwarden. Omdat ze ook naast haar passie voor het mooiste gebied van Nederland ook een passie heeft voor nieuwe media werd er in Amsterdam nog een opleiding gedaan. Na het werken voor een toonaangevende hotelketen in de marketing en de marktleider op het gebied van online hotelreserveringen, werd het Westen weer verruild voor dorpsavontuur! Met nieuwe ingrediënten, de aanleg van een kruidentuin, een mini- haven, een nieuwe metamorfose van het bedrijf, de aanleg van een groter terras aan het water staat het hotel nu aan het begin van een nieuwe fase met nog meer kwaliteit. Uiteraard nog steeds met dezelfde intieme sfeer en de nadruk op de natuurlijke omgeving.

Om een lang verhaal kort te maken, de Dames van de Jonge zijn dus de wortels van het bedrijf. De identiteit van het bedrijf is kleinschalig ook al wordt het bedrijf steeds groter met een knipoog naar de cultuurhistorie van Giethoorn (het karakter van het bedrijf met de eigen hand van de Dames: kwaliteit voor leven, pure gerechten met verse ingrediënten, comfort, streekeigen gastvrijheid en alles om in de (vrije)tijd optimaal te genieten. De Dames van de Jonge organiseren meer en werken met veel partijen (de beheerders van het gebied Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer, de bewoners en de ondernemers van de dorpen en cultuurhistorische stadjes in de omgeving.